Fiets van de zaak nog aantrekkelijker in 2023
De administratie die nodig is rondom een fiets van de zaak wordt veel eenvoudiger. Werkgever en werknemer kunnen binnenkort eenvoudig afspraken maken over de dagen dat er wél en geen gebruik wordt gemaakt van de fiets van de zaak en over het combineren van een fiets van de zaak met een kilometervergoeding voor de eigen auto.
De fiets van de zaak regeling is een fiscale regeling waarbij werkgevers hun werknemers de mogelijkheid bieden om een fiets aan te schaffen voor zakelijk- en privé gebruik. Vanaf 2020 is de regeling aantrekkelijker gemaakt: de werknemer betaalt hiervoor een vaste bijtelling van 7%.
Administratieve drempel
Een nadeel van de vernieuwde regeling was dat deze ook voor extra administratie zorgde. Een werknemer die namelijk afwisselend met de fiets, auto of met het openbaar vervoer naar het werk gaat, moest hiervoor een sluitende kilometeradministratie bijhouden, per dag en per vervoersmiddel. Alleen zo kon aanspraak gemaakt worden op de onbelaste kilometervergoeding voor de auto of het openbaar vervoer. Een administratief omslachtige methode die de fiets van de zaak minder aantrekkelijk maakte, zowel voor werkgevers al werknemers.
Zowel BOVAG als RAI Vereniging pleitten sinds invoering van deze maatregel al dat het mogelijk moet zijn dat werknemer en werkgever onderling afspraken maken over het uitkeren van de onbelaste kilometervergoeding naast de fiets van de zaak. Uit een brief aan de Tweede Kamer van 6 februari 2023 blijkt nu dat de regels voor de administratie eenvoudiger gaan worden. De publicatiedatum van het Handboek Loonheffingen, met de aangepaste regelgeving, wordt binnenkort bekend gemaakt.
Voordelen voor alle partijen
Met het wegvallen van de administratieve verplichtingen wordt een fiets van de zaak nog aantrekkelijker. Voor werkgevers wordt het aanbieden van een fiets van de zaak interessanter, omdat zo makkelijker afspraken gemaakt kunnen worden over het gebruik van verschillende vervoersmiddelen en eventuele kilometervergoedingen.
Terug naar overzicht